20% rabatt på din beställning | Kod: SOMMAR

5 star recensioner
Gratis leverans över 450kr
Garanterad CBD-koncentration
Kvalitetsgaranti

KAN CBD HJÄLPA MIG SOVA?

Vi lever allt mer upptagna liv genom att arbeta 9-5, spendera viktig tid med familjen samt hålla oss i form. Sömn blir det som ignoreras ofta av människor över hela världen som försöker pressa extra hårt på arbetet, träning och livet i allmänhet.

Vi behöver minst 7 timmars sömn av god kvalitet för att fungera ordentligt och det finns ingen tvekan om att vi alla lider indirekt till följd av ett dåligt sömnmönster. Och trots att vi har de bästa avsikterna att få tid till ordentlig sömn, kan det dröja ett tag innan vi slappnar av på kvällen, medan andra gånger vaknar vi under natten.

Så med oro, ångest och stress som en av de främsta orsakerna till dålig sömn, kan CBD vara svaret på att inte bara få in de timmar vi behöver, men också den vilsamma djupa sömnen som låter vår kropp fylla på, reparera och vara redo för nästa dag.

ENDOCANNABINOIDSYSTEMET

Först måste vi förstå vad endocannabinoidsystemet är och hur det fungerar i vår kropp.

Endocannabinoidsystemet finns i alla människor och däggdjur, och hjälper till att reglera ett brett spektrum av kognitiva och fysiologiska processer. Även om de är extremt komplexa har forskare bevisat att dessa inkluderar humör, aptit, sömn och smärta. Av detta skäl är endocannabinoidsystemet avgörande för homeostas - att hålla alla kroppsliga processer balanserade och fungera korrekt.

Inom endocannabinoidsystemet finns ett nätverk av cannabinoidreceptorer i hjärnan och centrala nervsystemet. De två identifierade primära receptorerna CB1 och CB2 binder till internt producerade endocannabinoider för att återställa balansen i kroppen. Fytocannabinoider (cannabinoider härrörande från cannabisväxten) såsom CBD och THC, fäster naturligtvis till dessa celler på liknande sätt och har olika effekter.

Hur de kan sedan påverka sömnen - en del forskning indikerar att cannabinoid CBD kan interagera med specifika receptorer för att potentiellt positivt påverka sömn/vakningscykeln.

decorations

CBD OCH SÖMN

I en studie som publicerades i Permanente Journal 2019, deltog 72 vuxna med ångest och dålig sömn i en ångest- och sömnforksning som innehöll en bedömning i början av undersökningsperioden samt efter en månad. Studiedeltagarna fick 25mg CBD i kapselform. De som huvudsakligen hade sömnbesvär tog dosen på kvällen. Deltagare som hade ångest som det dominerande klagomålet tog CBD på morgonen(1)

Efter den första månaden minskade ångestpoäng hos 79% av deltagarna. Sovresultat förbättrades i 66% av deltagarna, vilket tyder på mindre sömnproblem. Detta belyser en enorm förbättring och en mer än imponerande fallstudie som är uppmuntrande för individer som vill prova om regelbundet bruk kan fungera för dem också.

Även om fler studier behöver utföras, stöder ytterligare forskning också teorin om att CBD kan förbättra sömnen. En studie publicerad i tidskriften Medicines involverade 490 personer med sömnlöshet. Data samlades in från juni 2016 till maj 2018. Deltagarna bedömde sina symtom på sömnlöshet i en skala från 1 till 10, varav 10 var de allvarligaste. Utgångssymtom bedömdes i genomsnitt 6,6.(2) Deltagarna behandlades med cannabisblomman med olika förbränningsmetoder inklusive vape, pipa och cigarett. CBD-styrkan var i genomsnitt 5,7% och begränsade till 30%. Efter användning av cannabinoid bedömde deltagarna symtomen i genomsnitt till 2,2, vilket var en minskning på 4,5. Detta resultat stöder återigen teorin att cannabinoider och framför allt CBD hjälpte till att minska symtomen på dålig sömn och sömnlöshet.

The case for CBD and sleep improvement continues to mount, with individuals across the world, including sports stars and celebrities, owing their newfound sleep regimes to all-natural CBD. But with research and studies now building, people have the increased evidence they need to try this risk-free, drug-free alternative for themselves.

SKICKA IVÄG SMÄRTAN

Ångest och avbrutna sovmönster är inte det enda skälet till att många av oss kämpar för att få in de viktiga timmarna varje natt. De som drabbas av återkommande smärta, oavsett om de är av medicinska tillstånd eller diverse skador, har också svårt att sova, trots att man avsätter den tid som krävs för att vila sin kropp och dess funktioner.

Vissa föreslår att CBD definitivt hjälper till när den dåliga sömnen orsakas av yttre faktorer inklusive smärta eller inflammation. Detta stöds av upplevelsen av Dominic Day, en Saracens och före detta walesiska internationella rugbyspelare, som började ta CBD för en knäskada som han drabbades av i 2018. "Jag såg en online-artikel om hur CBD kunde hjälpa till med smärta och tänkte att jag skulle prova det på en gång, säger han. "Inom några dagar märkte jag att jag sov bättre. Jag vaknade och kände mig fräsh och min återhämtning efter träningen verkade snabbare." (4)

Vältränade ch härdade rugbyspelare känner igen smärta bättre än de flesta och denna beprövade recension är ännu en stark indikation på att CBD kan vara mycket effektivt för smärtbehandling, särskilt när det gäller förbättrad sömn.

decorations

RESTEN ÄR UPP TILL DIG

Sömnbrist kan också leda till dålig hälsa och många försvagande åkommor när vi blir äldre och mindre aktiva. Så med CBD som erbjuder ett potentiellt sätt att förbättra vår strategi för vilsam sömn, är det väl dags att se om det kan gynna din egen sömn?

Med olika typer av CBD-oljor och kapslar finns det verkligen en produkt och styrka som passar dina specifika behov på väg till de gyllene timmarna av obruten sömn.

Källor:

1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6326553/

2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6164964/

3) https://www.telegraph.co.uk/health-fitness/mind/can-cbd-oil-give-better-nights-sleep/

4) https://www.sleepassociation.org/sleep-treatments/cbd/

5) https://www.healthline.com/health/cbd-for-insomnia

6) https://www.tuck.com/what-is-the-endocannabinoid-system/

7) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30624194