20% rabatt på din beställning | Kod: SOMMAR

5 star recensioner
Gratis leverans över 450kr
Garanterad CBD-koncentration
Kvalitetsgaranti

TRÄNING & INFLAMMATION: KAN CBD HJÄLPA FÖRHINDRA SKADOR?

Att hålla sig i form är en viktig del av våra liv. Och med den kommer en viss ömhet i musklarna. Detta är en naturlig del av återhämtningsprocess och främjar förbättrad konditionering men kan också vara ett varningstecken för skada. Nyckeln är att förstå hur du kan upprätthålla en balans och att din kropp ska fungera så bra som helst.

VAD ÄR INFLAMMATION?

Inflammation är en naturlig process i kroppen som använder vita blodkroppar och andra ämnen för att fästa sig vid eventuella skador, vanligtvis orsakade av bulor, skär eller skrot, för att börja reparera dem.1 Inflammationen gör det också möjligt för blodkärl att öppna upp så att blod kan nå de drabbade områdena, bilda en blodpropp för att läka skadad vävnad, samt utlösa smärta som en del av läkningsprocessen. Kemikalier kända som cytokiner frisätts också av den skadade vävnaden. Cytokinerna fungerar som "nödsignaler" som sätter in kroppens immunceller, hormoner och näringsämnen för att lösa relaterade problem.2

Men om du är aktiv, oavsett om det gäller en tung viktsession, lång löpning, cykeltur, och någon annan sport eller aktivitet däremellan, orsakas inflammation här av små mikroskopiska tårar i dina muskelfibrer. Din kropp svarar på denna skada genom att öka inflammation, vilket kan leda till den fruktade, men lika fördelaktiga, DOMS.3

VAD ÄR DOMS?

Försenad muskel ömhet (Delayed Onset Muscle Soreness - DOMS) är den smärta vi känner dagen och ibland många dagar efter någon form av intensiv träning. Detta är inte den ömhet du känner dig under eller direkt efter träningen - det är helt enkelt akut muskelsår på grund av uppbyggnaden av mjölksyra och detta försvinner kort efter att du är klar. DOMS-symtom uppstår vanligtvis upp till minst 12 till 24 timmar efter ett träningspass. Smärtan tenderar att toppa ungefär en till tre dagar efter träningen och bör sedan lättas upp efter det.4

Symtomen inkluderar ömhet i musklerna, svullnad, kortvarig förlust av muskelstyrka och minskat rörelserikt på grund av stelhet. Även om en del av processen som hjälper till att främja funktionella förändringar med din kropp, såsom muskelstyrka, tillväxt och konditionering, kan DOMS allvarligt störa ditt träningsschema och kan potentiellt lämna dig i sidled om dessa värk och ansträngningar förvärras ytterligare. Så, vilka alternativ finns det för att hjälpa till att minska denna inflammation för att hålla din träning på rätt spår?

decorations


ALTERNATIVT FÖR NSAIDS

Icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel är det vanligaste sättet att människor adresserar smärta, sänker en hög temperatur och hanterar inflammation i kroppen. Detta inkluderar att lindra symtomen på många rörelserelaterade skador inklusive stukningar, sträckningar och allmän ömhet. NSAID fungerar genom att blockera enzymet cyklooxygenas, som producerar prostaglandiner, ett hormonliknande ämne som främjar inflammation.5

Även om ett populärt val för att bekämpa DOM och annan prestationsrelaterad smärta, har NSAIDS som aspirin och ibuprofen ett antal väl dokumenterade, negativa biverkningar, inklusive yrsel, halsbränna och mag-tarmbesvär. Detta gör dessa läkemedel till ett mindre än optimalt val för långvarig användning, särskilt för individer som ägnar sig åt att förbli fit och friska.

Så vad är alternativet? Flera växtbaserade kosttillskott, såsom djävelsklo och pilbark sägs ha antiinflammatoriska egenskaper men har väldigt lite vetenskapliga bevis. Kurkumin, den kemiska sammansättningen som finns i gurkmeja, innehåller emellertid bioaktiva sammansättningen med ett antal bevisade medicinska egenskaper. Dessa föreningar kallas curcuminoider och har kraften att faktiskt matcha effektiviteten hos vissa tillgängliga antiinflammatoriska läkemedel om doseringen är korrekt.6 Ta reda på mer om hur man kan dra nytta av fördelarna med kurkumin här..


REDUCERA INFLAMMATION MED CBD

En annan av de mest lovande lösningarna för att hantera DOM och minska risken för skador orsakade genom träning är cannabidiol (CBD). CBD är ett helt icke-psykoaktivt extrakt av cannabisplantan, en av över 100 naturliga komponenter, filtrerad för att leverera hälsofördelar varje dag utan några oönskade biverkningar. Denna cannabinoid interagerar med kroppens extremt kraftfulla, interna endocannabinoidsystem. Detta system fungerar för att reglera ett antal viktiga psykologiska och fysiologiska funktioner i din kropp, inklusive sömn, humör och till och med smärtbehandling.

Även om det finns många cannabinoidreceptorer är de två som identifierats som primära receptorer CB1 och CB2. CB2-receptorer finns både i och runt hjärnan, men har också visat sig vara starkt koncentrerade i våra immunvävnader. Cannabinoider som binder till CB2-receptorer kan ha en antiinflammatorisk effekt genom att minska den cytokinproduktion som vi nämnde tidigare.7 Så, trots att inflammation är nödvändig för att förbättra konditioneringen och främja viktiga anpassningar i din kropp, kan för mycket sakta och till och med stoppa dina framsteg. Där kan CBD kan hjälpa till att stödja din smärthantering, tackla inflammation vid källan på ett helt naturligt sätt. Ge dig möjlighet att fortsätta träna hårt medan du hjälper till att minska risken för skador.

Vill du veta mer om denna naturliga, grundläggande process? Utforska de stora fördelarna med CBD och endocannabinoidsystemet här. .


UPPRÄTTHÅLL EN SUND BALANS

När det gäller att dra mest nytta av ditt träningsschema, vet vi att upprätthållande av en balans mellan ordentlig sömn, hälsosam kost och tillräcklig återhämtningstid går långt för att hålla din kropp i bra skick och skadefri. Men med ett antal lösningar ute, inklusive den alltmer populära CBD som finns i kvalitetsoljor och lätt att använda kapslar, kan du nu ett säkert, naturligt och effektivt sätt att minska inflammation, medans du väljer att hålla dig i form.

Källor:

1) https://www.webmd.com/arthritis/about-inflammation#1

2) https://www.livescience.com/52344-inflammation.html

3) https://www.healthline.com/health/doms

4) https://www.acsm.org/docs/default-source/files-for-resource-library/delayed-onset-muscle-soreness-(doms).pdf

5) https://www.medicinenet.com/nonsteroidal_antiinflammatory_drugs/article.htm

6) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17569207

7) Nagarkatti, Prakash, et al. “Cannabinoids as Novel Anti-Inflammatory Drugs.” Future Medicinal Chemistry, vol. 1, no. 7, 2009, pp. 1333–1349

8) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK279298/